Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok se s rokem sešel a slibované druhé (a závěrečné) pokračování dodovského zúčtování s nejslavnější minulostí VITACITu, lakonicky nazvané „1986 - 1991 Revisited Part 2.“, je konečně tady. S nepochybně stejnou ambicí, jako jeho o dvanáct měsíců starší dvojče, což samozřejmě bude znovu uvádět do varu všechny příznivce slavné domácí heavymetalové legendy, a podle očekávání také se stejně odbytým obalem a bookletem jako minule. Něco je zde ovšem tentokráte navíc. Jistý přídech nebo snad dojem, že něco málo na téhle nahrávce a tím pádem i na celém projektu mohlo být nakonec vymyšleno a provedeno trochu jinak.
Ne, nehodlám být gilotinou pro druhou, sotva narozenou hlavičku vitacitovského výběru toho nejlepšího. Koneckonců obsahuje (v náležité zvukové fazóně) spoustu dalších klasických skladeb, patřících do zlatého fondu kapely, bez nichž by obrázek o VITACITu nemohl být nikdy úplný, a už jen díky tomu zkrátka není možné jej s despektem odsoudit. Jen se prostě nemohu zbavit dojmu, že poslech novinky odhaluje jisté slabiny, kterými první část celého kompletu rozhodně netrpěla.
Předně je jisté, že celá nahrávka, roztažená znovu na dvě CD, obsahuje celkem vysoké procento různých inter, outer a jiných autentických koncertních záznamů, které jistě nemají onen hitový potenciál jako zbytek alba, a že pokud by došlo k jejich redukci, celek by rozhodně neztratil na spádu a ušetřil by se třeba jeden nosič navíc. Vlastně pokud by z těchto čísel na albu zůstala jen „Představovačka“ (s povšimnutíhodným představením onou bubeníků kapely, totiž Vency Pokorného a Ivana Poláka, v rámci jedné nahrávky, což zřejmě nebylo v reálu možné), bylo by to řešení asi úplně nejsympatičtější.
Pak jsou tady aranžmá některých dřívějších (totálně tutových) taháků, konkrétně tedy „Poutníka životem“ a „Já chci se ptát těch králů“ (případně ještě „Drákuly“), skladeb shodou okolností již dříve studiově zaznamenaných, ať už na příslušných singlech nebo na sólovém albu Ládi Křížka „Klíč k mé duši“. Jejich divně zpomalená nové verze ve srovnání se zmiňovanými alter egy rozhodně neobstojí, což celé vzpomínkové album rovněž do jisté míry devalvuje.
No a určitou roli na druhé vitacitovské revizi hrají i „nové“ skladby, tedy skladby, které vznikaly těsně před tím, než Dodo kapelu poprvé opustil. „Levná lež“, „Skály“, „Hlas“ a „Bohům vstříc“, ačkoliv nezapřou jeho zkušený rukopis („Skála“ například trochu evokuje „Noci jsou zlý“ z alba „Zaživa mrtví“) a chlubí se z principu i velmi vysokou úrovní kytarové práce, nemají nicméně přece jen ten úplně nejostřejší říz, kterým se mohou chlubit ostatní zaznamenané klasiky. Ale možná je to prostě jen tím, že posluchač neměl šanci s nimi vyrůstat a poslouchat je stále a stále dokola, až do úplného proniknutí do všech jejich struktur.
V popsaném smyslu tedy mohla druhá část projektu „VITACIT 1986 - 1991 Revisited“ jistě dopadnout o něco lépe. Na celkové vysoké hodnotě obou částí kompletu to však zřejmě změní jen málo, a už vůbec nic na poctivé „muzejní a archivářské“ práci, kterou na celém kompletu Miloš „Dodo“ Doležal odvedl. Zašlá sláva pražské legendy tak skutečně dostává důstojný rám, který už na věčnost bude svědčit o tom, jak skvělý a jedinečný heavy metal nám tu VITACIT dlouhá léta hrávali.
1. Strach
2. Intro 1.
3. Zkáza měst
4. Dracula
5. Intro 2.
6. Nerovný boj
7. Levná lež
8. Outro 1.
9. Bez prodlení
10. Kytarové sólo 1987
11. Představovačka
12. Poutník životem
13. Proč štěstí se mi vyhýbá
14. Proklínám teď osud svůj
15. Skály
16. Já chci se ptát těch králů
17. Outro 2.
18. Hlas
19. Bohům vstříc
20. Outro 3.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.
Low-key scandi thriller o druhém největším vyšetřování v dějinách Švédska má pár dramaturgických botiček, ale svým důrazem na skvělé postavy a trpělivě budovanou atmosféru odhodlaného zoufalství dokáže ve finále trefit na solar. Silná a poctivá minisérie!
Krásno vyšlo včera, na výročie obety Jana Palacha. Ak chcete mať zimomriavky z počúvania slovenského metalu, čo najskôr si dajte tento prvý veľký domáci album tohto roka.
Nelze jimi pohrdat, musíte je milovat! Bezejmenná novinka nepřekvapí ve smyslu žánrových změn, ale přijde mi rafinovanější a propracovanější než kdy předtím. Rozhodně však ne na úkor intenzity a nekompromisního přístupu. Tady vše při starém a dobrém!
Už pár dnů mě trápí teploty, tak se nořím do hojivého babylonského bláta těchto Belgičanů. Ve své drone doomové přísnosti je to krásný, bezmála hřejivý delirický zážitek, který jedním dechem proklíná i povznáší, elegantně tančí i trpí v křečích.
I přes původní vize, že nová deska Nicka Cavea ponese optimistickou auru, propadá se "Wild God" do pochmurných nálad a svou tísnivou atmosférou umí sevřít posluchače do kleští. Přesto je "Wild God" o kus písničkovější než minulé desky, což je za mě dobře.